تحلیل خواب گردی

ارائه مطالب در مورد هر موضوعي

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

تحلیل خواب گردی


تعریف :

خواب گردی یک اختلال در خواب به شمار می رود و به وسیله ی راه رفتن و یا دیگر فعالیتها در هنگام خواب توصیف می شود . به این اختلال Somnambulism نیز گفته می شود .

خواب نرمال از یک چرخه با مراحل گوناگون از خواب آلودگی سبک تا خواب عمیق تشکیل شده است . زمانی که انسان خواب می بیند ، چشم او به سرعت حرکت می کند . که این مرحله ی متفاوتی در خواب است که به آن REM یعنی حرکت سریع چشم ( Rapidly Eye Movement ) می گویند . در هنگام شب چندین بار مراحل REM  وNon-REM   ( غیر REM ، مرحله ای که در آن خواب دیده نمی شود ) تکرار می شود . خواب گردی معولا در مرحله ی non-REM ، در اوایل شب (اوایل خواب) رخ می دهد . البته در مرحله REM در نزدیکی صبح هم ممکن است اتفاق بیفتد .

خواب گردی شامل نشستن و یا ظاهرا بیدار بودن در هنگام خواب ، بلند شدن و راه رفتن و یا فعالیت های پیچیده تری مانند جابجا کردن اثاث خانه ، حمام رفتن ، لباس پوشیدن و یا در آوردن و حرکاتی از این قبیل می باشد . یک دوره ی خواب گردی می تواند بسیار کوتاه نزدیک به چند ثانیه و یا بلند در حدود 30 دقیقه و بیشتر رخ دهد .

بیدار کردن کسی که در خواب راه می رود خطرناک نیست البته این امر عموما باعث گیجی و بهت زدگی فرد برای مدت کوتاه می شود . دیگر تصور اشتباه این است که فرد در هنگام خواب گردی آسیبی نمی بیند . در صورتی که به علت عدم تعادل و زمین خوردن معمولا افراد خواب گرد مجروح می شوند .

خواب گردی در هر سنی رخ میدهد . اما بیشتر در سنین 6 تا 12 سالگی اتفاق می افتد . البته در کودکان بزرگتر ، افرار بزرگسال و حتی افراد مسن نیز دیده می شود .

علائم :

1- باز بودن چشم در هنگام خواب

2- بی روح بودن حالت چهره

3- نشستن در خواب و مانند بیدارها رفتار کردن

4- راه رفتن در حین خواب

5- هر نوع فعالیت با جزئیات در هنگام خواب

6- به خاطر نداشتن اتفاقات به محض بیدار شدن

7- پریشانی و گم گشتگی به محض بیدار شدن

8- حرف های بی معنی و بدون هدف

علت :

در کودکان علت معمولا ناشناخته است اما ممکن است به دلیل خستگی یا اظطراب باشد . در بزرگسالان ؛ خواب گردی معمولا با اختلال و به هم ریختگی ذهنی همراه است . البته ممکن است به علت واکنش به مواد مخدر ، دارو و الکل و یا حالات خاص پزشکی مانند صرع نیز باشد . در افراد مسن ، خواب گردی ممکن است نشانه ی اختلال مغزی و یا اختلال در مرحله ی REM باشد .

درمان :

معمولا درمان ویژه ای برای خواب گردی لازم نیست .

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وارد شدن جراحت به فرد در هنگام خواب گردی لازم است . این اقدامات شامل تعییر دادن محیط و امن کردن آن است مثلا برداشتن سیم های یرق و لوازمی که باعث عدم تعادل و زمین خوردن می شوند .

در بعصی موارد مصرف کوتاه مدت داروهای تسکین بخش می تواند در کاهش بروز اختلال کمک کند .

خواب گردی ممکن است با افزایش سن کاهش پیدا کند و ممکن است نکند . و این موضوع نشانگر یک اختلال جدی نیست البته میتواند خود نشانگر اختلالت دیگر باشد . اصلاح چرخه ی خواب می تواند باعث کاهش خواب گردی شود .

پیشگیری :

- دوری از الکل و یا داروهای ضد افسردگی سیستم مرکزی اعصاب ، اگر مستعد خواب گردی هستید .

- دوری از خستگی و بی خوابی .

- کاهش استرس ، پریشانی و کشمکش و ستیز تا آنجا که ممکن است .

چند راهنمایی :

- هر شب یک ساعت معین بخوابید و هر روز سر یک ساعت معین بیدار شوید .

- ورزش کردن روزانه به مدت 20 تا 30 دقیقه . ورزش مرتب می تواند به خوابیدن کمک کند . هر چند فعالیت قبل از خواب باعث بی خوابی می شود بنابراین حداقل 5 تا 6 ساعت قبل خواب ورزش کنید .

- از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید چرا که مانند یک محرک مانع از خوابیدن می شود . قهوه ، شکلات ، چای غیر گیاهی ، داروهای کم کننده اشتها و بعضی از مسکن ها دارای کافئین هستند . سیگاری ها خواب سبگی دارند و معمولا زود از خواب بیدار می شوند و این به علت نیکوتین است . الکل نیز خواب عمیق را از مردم می رباید و خواب را در مراحل اولیه نگه می دارد .

- اگر نمی توانید بخوابید در تخت نمانید . کارهای دیگر انجام دهید مانند مطالعه کردن ، تماشای تلوزیون و یا موسیقی گوش کردن تا جایی که احساس خواب آلودگی کنید . پریشانی ناشی از ناتوانی در خوابیدن خود باعث بی خوابی می شود .

- دمای اتاقتان را در دمای مناسب و راحت نگه دارید . - اگر مشکلات شما در خواب ادامه دارد به پزشک مراجعه کنید


مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: